پرسشها و پژوهش‏های بایسته قرآنی در زمینه تفسیر قرآن به قرآن

نویسندگان

سید موسی صدر

چکیده

طرح پرسشها و تأمّلاتی درباره روش تفسیر قرآن به قرآن است. نویسنده، نخست از محدودیتهای این روش هم در ناحیه نگاه متقابل آیات به یکدیگر و هم از لحاظ احاطه مفسّر سخن گفته، سپس پرسشهایی را در این زمینه مطرح کرده است. در ادامه از نقش عقل در روش تفسیر قرآن به قرآن پرسیده و این سؤال را مطرح کرده است که در صورت تعارض تأمل عقلی با ره آورد روش فوق چه باید کرد؟  در ادامه از جایگاه سنت و روایات در این روش سخن گفته و سه دیدگاه را درباره آن مطرح کرده است: 1 - تفسیر به سنت خود گونه ای از تفسیر قرآن با قرآن است. 2 - تفسیر به سنت سطح دیگری از مدلول آیات را روشن می کند غیر از سطحی که با روش قرآن به قرآن به دست می آید. 3 - تفسیر به سنت، جنبه تعلیمی داشته است.  میزان بهره گیری از قرآن در معناشناسی واژگان آیات، محور دیگری است که با پرسشهای زیر مطرح شده است.  1 - حجم واژه های تعریف پذیر چه اندازه است؟ 2 - آیا با تعریف قرآنی می توان از منابع لغوی دیگر بی نیاز شد؟ 3 - آیا ضابطه و روش شناخته شده ای دراین زمینه وجود دارد. محور بعدی رابطه تفسیر ترتیبی و موضوعی است آیا تفسیر موضوعی مبنای علمی و شرعی دارد؟ روش معصومان موضوعی بوده است یا ترتیبی؟ 3 - آیا جداسازی این دو روش میسّر است؟ چه نسبتی میان تفسیر موضوعی و ترتیبی وجود دارد؟ روش تفسیر قرآن به قرآن در کدام یک از این دو روش قرار می گیرد؟ چگونگی سنجش روایات با آیات، محور بعدی است؛ پرسشهای این محور عبارتند از: مقصود از موافقت و مخالفت با قرآن چیست؟ آیا موافقت اجزاء روایت با قرآن کافی است یا باید مجموعی باشد؟ آیا موافقت به لحاظ مدلول مطابقی است یا مدلول التزامی و تضمینی را نیز دربرمی گیرد؟ آخرین محور، ضابطه مندی آیات قرآن است. قرآن دو گونه نظم و ضابطه مندی دارد: 1 - ظاهری و صوری در سطح آیات، 2 - معرفتی و مضمونی در سطح معارف و موضوعات، چه معیارها و شیوه هایی برای کشف نظم مضمونی معارف وحی وجود دارد؟ پیش فرض های مفسّر یا تناسب لفظی یا ساختمان هندسی سوره ها یا اشتراک حروف آخر آیات و...

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

پرسشها و پژوهش‏های بایسته قرآنی در زمینه علوم قرآن

جست‌وجو و طرح آن دسته از مطالب و پرسشهاى علوم قرآنى است که پاسخ به آنها قبل از تفسیر الزامى است. نویسنده، نخست به موضوع وحى پرداخته و بحثهایى چون: کیفیت و حقیقت وحى، نوع رابطه پیامبران با وحى، حسى بودن یا تجربى بودن وحى، تحلیل روان‌شناسانه، جامعه‌شناسانه، عرفانى، عقلى و حسى وحى، تحلیل وحى از طریق خود وحى، محتواى وحى، تعارض علم و دین، آیا وحى تنها عهده‌دار ارتباط خلق با خالق است یا نظام‌هاى عباد...

متن کامل

پرسشها و پژوهش‏های بایسته قرآنی در زمینه مبادی فهم قرآن

 طرح پرسشهاى متعددى در باب فهم قرآن است که پاسخ به آنها راهگشاى خیلى از مسایل در فهم و تفسیر قرآن مى‌باشد. نویسنده پرسشهایى را در چند محور مطرح کرده و به سیر تاریخى آن به صورت اجمال و پاسخهاى احتمالى که ممکن است داده شود یا داده شده است، اشاره کرده است. نخستین محور چگونگى زبان قرآن است. در این رابطه سه دیدگاه از سوى غربیان راجع به زبان دین بیان شده است: 1 - نظریه پوزیتیویست‌ها، 2 - نظریه تمثیلى...

متن کامل

پرسشها و پژوهش‏های بایسته قرآنی در زمینه علوم قرآن

جست وجو و طرح آن دسته از مطالب و پرسشهای علوم قرآنی است که پاسخ به آنها قبل از تفسیر الزامی است. نویسنده، نخست به موضوع وحی پرداخته و بحثهایی چون: کیفیت و حقیقت وحی، نوع رابطه پیامبران با وحی، حسی بودن یا تجربی بودن وحی، تحلیل روان شناسانه، جامعه شناسانه، عرفانی، عقلی و حسی وحی، تحلیل وحی از طریق خود وحی، محتوای وحی، تعارض علم و دین، آیا وحی تنها عهده دار ارتباط خلق با خالق است یا نظام های عباد...

متن کامل

پرسشها و پژوهش‏های بایسته قرآنی در زمینه مبادی فهم قرآن

طرح پرسشهای متعددی در باب فهم قرآن است که پاسخ به آنها راهگشای خیلی از مسایل در فهم و تفسیر قرآن می باشد. نویسنده پرسشهایی را در چند محور مطرح کرده و به سیر تاریخی آن به صورت اجمال و پاسخهای احتمالی که ممکن است داده شود یا داده شده است، اشاره کرده است. نخستین محور چگونگی زبان قرآن است. در این رابطه سه دیدگاه از سوی غربیان راجع به زبان دین بیان شده است: 1 - نظریه پوزیتیویست ها، 2 - نظریه تمثیلی ...

متن کامل

پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه خاستگاه شرور

گردآوری شماری از پرسشهای آغازین و چالشهای پدید آمده در موضوع خاستگاه شرور است که قرآن پژوهان در پرتو آیات قرآن، پاسخهای شایسته بدانها بدهند. شماری شرور را با وجود خدا و صفات او ناسازگار می بینند. شر تعریف مصداقی دارد نه مفهومی. شر به اخلاقی و فلسفی تقسیم می شود و برخی شر را به عاطفی، طبیعی، اخلاقی و مابعدالطبیعی تقسیم می کنند. عده ای شر را به شری که معلول اختیارو فعل انسان، اختیارو فعل انسان با...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنی

جلد ۳، شماره ۱۱-۱۲، صفحات ۲۸-۳۹

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023